Het Vlaams ACV en de centrales van het ACV die actief zijn binnen de zorg hebben een Meldpunt Zorg opgericht voor wantoestanden ten gevolge van de commercialisering van de zorg.
Regelmatig duiken verhalen op over wantoestanden ten gevolge van de commercialisering van de zorg. Het ACV wil de effecten van deze commercialisering in de zorgsector in kaart brengen en evalueren, onder andere in de ouderenzorg, het patiëntenvervoer, de geestelijke gezondheidszorg en de kinderopvang.
Via dit meldpunt kunnen werknemers in de commerciële zorg, zorgbehoevenden en hun familie die negatieve ervaringen hebben met de commercialisering van de zorg hun verhaal doen. Deze verhalen worden geïnventariseerd en het Vlaams ACV zal ze daarna meenemen naar het beleid. De criteria die voor het Vlaams ACV cruciaal zijn voor een goed zorgmodel zijn betaalbaarheid, toegankelijkheid, kwaliteit en duurzaamheid.
Voor alle duidelijkheid: dit meldpunt is geen kliklijn en wil niet in de plaats treden van de bestaande (ombuds)diensten.
- Bezorg je verhaal, getuigenis aan het Meldpunt Zorg
- Of stuur je verhaal, getuigenis aan het Meldpunt Zorg per brief: ACV - Meldpunt Zorg, Haachtsesteenweg 579 - 1030 Brussel
Meer informatie over het Meldpunt Zorg: Stijn Gryp, adviseur ACV-studiedienst, 02/246.34.13