Via de website van Kind en Gezin verneemt de LBC-NVK dat de Vlaamse regering de visienota goedkeurde over een nieuw kaderdecreet Kinderopvang. Dit gebeurde na ruim overleg met de sector, o.m. met het Raadgevend Comité van Kind en Gezin. Spijtig dat de Vlaamse regering weinig rekening heeft gehouden met het advies van dat Comité.
De LBC-NVK is vertegenwoordigd in het Raadgevend Comité van Kind en Gezin. Er is met de gebruikers, academici, vakbonden en werkgevers hard gewerkt aan een advies dat bijna over de hele lijn unaniem is. Het werkveld realiseert zich dat het decreet kinderopvang enorm belangrijk is. Het heeft immers de ambitie de ganse sector grondig te reorganiseren.
De LBC-NVK maakt zich vooral zorgen om een aantal cruciale adviezen die de Vlaamse regering compleet naast zich neerlegt. Neem nu het aantal kinderen per begeleider in de gezinsopvang (onthaalouders). In heel Europa en daarbuiten stellen overheden de norm op 4 kinderen per begeleider. In sommige landen zelfs 4 kinderen maximaal tegelijk aanwezig. Wij moeten daar geen tekening bij maken, meer kinderen overschrijdt de draagkracht van het kind en de begeleider. Wat doet de Vlaamse regering? Zij legt we de norm op 6 kinderen per begeleider.
Het raadgevend comité adviseerde ook dat de garantie voor een kwaliteitsvolle opvang als vergunningsvoorwaarde moet opgelegd worden. Iedereen moet verplicht worden om een degelijk competentiebeleid te voeren en te zorgen voor een pedagogische omkadering en ondersteuning van ALLE soorten opvang. Dit is cruciaal want het betekent dat niet iedereen zonder meer kinderen mag opvangen. Elke opvang moet garanderen dat er met bekwame begeleiders binnen een pedagogisch kader wordt gewerkt. De Vlaamse regering oordeelt nu dat dat niet nodig is.
Toegankelijk en betaalbaar
Voor de LBC-NVK moet kinderopvang toegankelijk en betaalbaar zijn voor iedereen. Reden waarom ook het Raadgevend comité adviseerde om de inkomensgerelateerde opvang te veralgemenen. Ouders betalen dan overal volgens het inkomen. Hierin is de Vlaamse regering het werkveld ook niet gevolgd.
De LBC-NVK ziet in het kaderdecreet Kinderopvang niet alleen de kans om de sector kwaliteitsvoller, toegankelijk, transparanter en efficiënter te maken. Het is ook de kans om een sector uit te bouwen vanuit de noden van het Kind. De LBC-NVK staat daarom volledig achter het volgend advies:
- Er wordt benadrukt dat kinderopvang een sociaal-maatschappelijke opdracht te vervullen heeft, waarin economisch-commerciële initiatieven met winstoogmerk niet thuishoren. Als advies wordt hierin meegegeven om een social/non profit statuut op te leggen als voorwaarde voor vergunning en subsidiëring, om hiermee het sociaal ondernemerschap binnen het recht op kinderopvang te versterken.
De Vlaamse regering houdt geen enkele rekening met dat advies. Hebben onze politici daar dan geen visie over? Of vindt men dat commerciële spelers perfect kunnen garanderen dat het Kind en niet de winst centraal staat? De Vlaamse regering hoeft nochtans niet ver te zoeken om te begrijpen wat het werkveld al heel lang door heeft. Nederland sukkelt na jaren privatisering van de kinderopvang van de ene financiële kater in de andere. Om de kwaliteit na dit beleid op te krikken, moesten zij opnieuw massaal investeren in de sector terwijl de kwaliteit ondermaats blijft.
Als men ruim overleg pleegt met de sector dan verwacht die ook dat er rekening wordt gehouden met gefundeerd advies. De LBC-NVK wil dat het kaderdecreet écht ambitieus is. Dat de Vlaamse regering daarvoor bijkomend zal moeten investeren in de sector is nogal evident.
De LBC-NVK is ervan overtuigd dat met een realistisch groeipad zowel de noodzakelijke capaciteitsuitbreiding als de kwaliteit kan verbeterd worden. Het gaat immers over een sector die de basis legt voor de toekomst van onze kinderen. Bovendien kan LBC-NVK de politici geruststellen. Volgens internationale studies genereren kinderbegeleiders voor elke euro die ze betaald krijgen tussen 7 en 9,50 euro aan maatschappelijke waarde.
Fatiha Dahmani sectorverantwoordelijke kinderopvang LBC-NVK