Dienstenchequebedrijf Familiehulp geherstructureerd

Op 26 april 2007 heeft de directie van Familiehulp op een buitengewone vergadering van de ondernemingsraad de nieuwe organisatiestructuur en de toekomstplannen van de VZW PIT, wat staat voor ’Professioneel in thuisondersteuning’ toegelicht.

De VZW blijft een dienst binnen de structuur van Familiehulp, maar er komt een nieuwe PIT-directeur die de leiding zal dragen. De PIT-directeur zal op hetzelfde niveau opereren als de 4 interregio-directeuren van Familiehulp, maar verantwoordelijk zijn voor een aparte divisie dienstencheques. De directeur blijft wel verantwoording verschuldigd aan de algemene directeur en de Raad van Bestuur van Familiehulp.

Onder de PIT-directeur worden ook 4 PIT managers aangesteld. Nieuw is vooral de beslissing om het takenpakket van de PIT¨-coördinatoren, de link tussen management/staf en de basiswerkers, een andere inhoud te geven. Hun huidige opdrachten van planning en organisatie verhuizen naar een centrale stafdienst die het cliëntenbeheer zal organiseren. Deze staf zal ook als klantendienst opereren.

De functienaam ’coördinator’ verandert in PIT-coach. Deze nieuwe benaming geeft weer wat van deze heringekleurde functie verwacht wordt: focussen op begeleiding en ondersteuning, oplossen van probleemsituaties en bemiddelen, ... maar voor méér basiswerkers dan vroeger. Voor de PIT-basiswerkers tenslotte verandert er nagenoeg niets. Hun loon- en arbeidsvoorwaarden blijven dezelfde.

Met de bekendmaking van deze nieuwe structuur en strategie geeft de directie het startsein om een nieuwe uitdaging aan te gaan in een sector die gekenmerkt wordt door een snelle groei en een grote concurrentie, waarbij men zich als doel heeft gesteld te willen behoren bij de grootste werkgevers in deze sector. Een volledige operationalisering wordt verwacht vanaf juli 2008.

Een paar syndicale kanttekeningen zijn niet onbelangrijk. De nieuwe veranderingen die in het vooruitzicht worden gesteld treffen vooral de functies en de functie-inhoud van de bediendegroep. Het is onmogelijk om een geoliede structuur te laten draaien zonder gemotiveerd bediendepersoneel.

Positieve motivatie kan je best bereiken door goede loon- en arbeidsvoorwaarden en teamspirit. En daar wringt het schoentje ... De bedienden van de PIT worden verloond volgens de cao voor de dienstenchequewerknemers die in mei 2006 in het paritair comité werd afgesloten. Die cao blinkt niet uit door uitstekende loon- en arbeidsvoorwaarden, maar er was toen niet meer haalbaar. Bedienden kunnen o.b.v. deze cao bij wijze van voorbeeld, maar 2 jaar anciënniteit opbouwen.

Logisch gevolg is natuurlijk dat nieuw aangeworven bedienden vrij snel uitkijken naar een andere baan. De werkgever zal er nooit in slagen een gemotiveerd en ervaren team op te bouwen. Het kost heel wat centen en energie om telkens opnieuw personeel op te leiden ... voor hoelang ?

Wij hebben verschillende keren aan de klaagmuur gestaan bij de directie. Het moet gedaan zijn met demotivatie en een verloop dat buiten proportie groeit. De directie heeft ons bevestigd dat er wel degelijk een probleem is. Men is bereid om te onderhandelen rond betere loon- en arbeidsvoorwaarden. De financiële middelen zijn er.

In principe hadden deze onderhandelingen moeten starten voor de paasvakantie, maar het tijdsverlies kan worden goedgemaakt met de belofte dat de directie zich heeft akkoord verklaard om een cao af te sluiten met terugwerkende kracht vanaf januari 2007. Op ons eisenprogramma staat bovenaan de vraag naar een hoger loon o.b.v. anciënniteitsopbouw, maaltijdcheques en een degelijke regeling voor verplaatsingskosten en een omniumverzekering voor het gebruik van de wagen.

Nu de nieuwe structuur en de nieuwe functies bekend zijn wordt de druk nog groter. Voor ons kan het sociaal overleg morgen beginnen. Wij verwachten van de directie hetzelfde. Desnoods met een beetje druk op de ketel.