Op 10 november liet Agentschap Zorg en Gezondheid weten dat ze de vergunning van luxe woonzorgcentrum Park Lane (onderdeel van Orpea) wilden intrekken. Alhoewel prijzen voor een verblijf er oplopen tot een €5-6000 per maand raakten aanslepende problemen niet opgelost. De CEO werd de deur gewezen, en een crisismanager kwam in zijn plaats. Park Lane besloot om haar werking alleszins stop te zetten en lichtte personeel en (familie van) bewoners in op vrijdag 2/12. Het personeel kreeg de vrijwillige keuze: in een andere vestiging van de groep aan de slag gaan, of opstappen (met ofwel het presteren van de opzegtermijn, ofwel het ontvangen van een opzegvergoeding).
Op dit moment kreeg niemand enige informatie over het verdere verloop van hun tewerkstelling. Tot hun grote verbazing ontdekten ze op donderdag 15 december dat de directie de toegang tot Park Lane had geblokkeerd. De toegangscode was veranderd en de ingang met kettingen gebarricadeerd! De betrokken personeelsleden konden niet aan de slag, ook de dag nadien niet. Op vandaag tasten ze volledig in het duister, en dat laat ACV Puls niet passeren. Dit zijn onaanvaardbare praktijken die geen plaats hebben in de zorg.
Daar komt nog bij dat we te horen krijgen dat andere gemaakte beloftes ook met de voeten getreden worden. Zo krijgt personeel dat al inging op het aanbod om ergens anders binnen de groep aan de slag te gaan te maken met eenzijdige wijzigingen van hun uurrooster, tegen àlle afspraken in.
Bovendien is Park Lane niet het enige woonzorgcentrum van Orpea waar er problemen zijn. Vijf andere woonzorgcentra staan ook op de lijst onder verhoogd toezicht als ‘voorziening met een (voornemen tot) schorsing of intrekking van de erkenning’.
Orpea doet geen enkele poging tot overleg of tot scheppen van enige duidelijkheid. Dat smaakt bijzonder wrang, want nog maar gisteren voerde ACV Puls actie tegen het personeelstekort en de torenhoge werkdruk. Het is dan ook bijzonder ironisch dat Orpea het personeel van Park Lane in de koude laat staan en het vertikt om hen enige garantie (of zelfs maar informatie) over hun toekomst te geven.
ACV Puls blijft druk zetten tot er duidelijkheid is voor àl het personeel. Want werknemers fysiek buitensluiten is meer dan een brug te ver, en dat laten we niet passeren.